مار سمی در کارگاه تزریق پلاستیک و وحشت کارگران (۱۶ اردیبهشت) عزم جدی برای جلوگیری از «کوتاه قامتی» در کشور واژگونی خودرو در خواف خراسان رضوی ۵ مصدوم برجا گذاشت (۱۶ اردیبهشت) حداقل دوسوم سرطانی‌ها در ایران حتماً زنده می‌مانند| سلول‌درمانی، درمان قطعی سرطان نیست قتل هولناک زن میانسال و دستگیری فرزند بی رحم(۱۶ اردیبهشت) راز جسد بی‌سر مرد افغانستانی فاش شد (۱۶ اردیبهشت) قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد آتش سوزی آشپزخانه در محله مفتح اطفا شد +تصویر(۱۶ اردیبهشت) نسخه طب ایرانی برای سرطان توصیه به مصرف آب چاه به جای آب‌های بسته‌بندی شده غیرکارشناسی است دستگیری سه سارق خودرو در مشهد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۴۰ فقره سرقت در مشهد (۱۶ اردیبهشت) چگونه مصرف برق یخچال فریزر را کاهش دهیم؟ آیا نوزادان می‌توانند ماست بخورند؟ چرا بانوان معلمی را ترجیح می‌دهند؟ نگهداری برنج پخته در یخچال | برنج پخته چند روز در یخچال می‌ماند؟ دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکمل ایران: مکمل خارجی و وارداتی نداریم | روش‌های تشخیص مکمل اصل از تقلبی  برخورد قانونی با معلم‌بلاگر‌ها در مدارس دولتی و غیردولتی اگر شانه‌ها و کتفتان جوش می‌زند، بخوانید
سرخط خبرها

باند سارقان کشوری در مشهد منهدم شد | شناسایی ۲۰۰ مال‌باخته

  • کد خبر: ۲۰۶۷۰۸
  • ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
باند سارقان کشوری در مشهد منهدم شد | شناسایی ۲۰۰ مال‌باخته
جزئیاتی از دستگیری اعضای یک باند سرقت که پول‌های دزدی را در مشهد خرج می‌کردند.

به گزارش شهرآرانیوز پسرعمو‌های سابقه‌دار از مدتی قبل نقشه مرموزی را طراحی کرده بودند. آن‌ها مدت زیادی در استان‌های مختلف، شگرد سیاهشان را به کار گرفته و با ترساندن مردم از قطع یارانه ماهانه، حذف سهام عدالت و... آن‌ها را به صفحات جعلی ازپیش طراحی شده در فضای مجازی هدایت کرده و به بهانه پرداخت چند هزار تومان ناقابل، افراد را به صفحات جعلی پرداخت می‌کشاندند و پس از واردکردن اطلاعات بانکی از سوی قربانی، حسابشان را خالی می‌کردند. این افراد مدت‌ها با شگرد‌های مکارانه‌ای توانسته بودند خود را از پلیس مخفی کنند تا اینکه اطلاعات محرمانه‌ای از ورود آن‌ها به مشهد به‌دست آمد و پلیس مشهد توانست به ماجراجویی این متهمان پایان دهد.

این پرونده با رصد‌های اطلاعاتی کارشناسان پایگاه سوم پلیس فتای مشهد آغاز شد. کارشناسان به سرنخ‌هایی از حضور اعضای یک باند حرفه‌ای فیشینگ در شهر مشهد رسیدند، افرادی که از سوی پلیس در استان‌های مختلف تحت تعقیب بودند. بلافاصله سرهنگ احمد نگهبان، دستورات ویژه‌ای را صادر کرد.

دستگیری هنگام ورود به مشهد

در بررسی‌های فنی تیم رسیدگی‌کننده پرونده، مشخص شد که این افراد اهل و ساکن یکی از استان‌های جنوب‌غرب کشورند که با پول حاصل از کلاهبرداری اینترنتی از شهروندان در سراسر کشور برای پول‌شویی وجوه به دست آمده اقدام به خریدوفروش گوشی تلفن همراه و طلا از کسبه شهر مشهد می‌کنند. اما در زمان پیگیری مشخص شد که این افراد مشهد را ترک کرده‌اند.

مأموران پس از شناسایی دو عضو بیست و سه و بیست و پنج ساله این باند با رصد‌های اطلاعاتی خود به محض ورود دوباره اعضای این باند به شهر مشهد در عملیاتی ضربتی و غافل‌گیرانه، آن‌ها را در محدوده خیابان گاز دستگیر کردند. در بازرسی از مخفیگاه متهمان ۲۸ کارت بانکی، هشت دستگاه تلفن همراه، هجده عدد سیم‌کارت تلفن همراه و هشت دستگاه تلفن همراه آکبند کشف و یک دستگاه سواری سمند را توقیف کردند.

خرید ۵۰ تلفن همراه و ۲۰۰ میلیون طلا

در ادامه این عملیات با هماهنگی مقام قضایی، بلافاصله مستندات کشف‌شده به آزمایشگاه ادله دیجیتالی پلیس فتا ارسال شد که با بررسی‌های فنی کارشناسان آزمایشگاه مشخص شد اعضای این باند از طریق شش ربات تلگرامی درگاه‌ساز بانکی و بدافزار‌های ساخت پیامک، ۷۵ سیم‌کارت و ۱۴۴ کارت عابربانک اقدام به عملیات فیشینگ و پول‌شویی مبالغ به دست آمده از کلاهبرداری می‌کرده‌اند.

متهمان که پسرعمو و سابقه‌دار هستند در رویارویی با ادله و مستندات دیجیتالی از گوشی تلفن همراهشان به کلاهبرداری گسترده از طریق ربات‌های تلگرامی آلوده و خرید بیش از پنجاه دستگاه تلفن همراه و ۲‌میلیارد ریال طلا با همکاری مردی چهل و دو ساله در مشهد اعتراف کردند.

شناسایی ۲۰۰ مال‌باخته

در ادامه این عملیات، عضو دیگر این باند را که در عملیات پول‌شویی و خرید کارت‌های بانکی و سیم‌کارت‌ها از معتادان متجاهر با دو عضو اصلی این باند همکاری می‌کرد، طی عملیات ضربتی در یکی از مناطق حاشیه شهر مشهد به دام انداختند.

در تحقیقات تکمیلی مشخص شد که متهمان با طراحی لینک متصل به ربات تلگرامی، شهروندان را به باز کردن لینک اینترنتی جعلی ترغیب و با هدایت طعمه‌هایشان به صفحه فیشینگ، حساب کاربران را خالی و با استفاده از نصب بد‌افزار با عناوین سهام عدالت، ابلاغیه الکترونیکی و... در گوشی شاکیان، به ارسال پیامک انبوه از طریق ربات به شماره خطوط مختلف در سراسر کشور اقدام می‌کرده‌اند.

در این پرونده تاکنون بیش از دویست مال‌باخته شناسایی شده‌اند و با هماهنگی قضایی، دوازده شبکه اجتماعی که این افراد از طریق آن‌ها اقدام به تبادل ربات و بدافزار‌های کلاهبرداری می‌کردند، مسدود شد و با اطلاعات به‌دست‌آمده از گوشی تلفن همراه به‌تمامی شهروندانی که مورد دستبرد اعضای این باند حرفه‌ای فیشینگ قرار گرفته بودند، برای پیگیری شکایتشان اطلاع‌رسانی شد.

به گفته سرهنگ احمد نگهبان، قطع یارانه، یارانه کمک‌معیشتی، ثبت‌نام برای دریافت کارت سوخت، ثبت‌نام سهام عدالت، به‌روزرسانی نرم‌افزار همراه‌بانک و... از نمونه‌های بارز پیامک‌های ارسال شده از سوی کلاهبرداران سایبری بوده است که متأسفانه تعدادی از شهروندان در دام مجرمان گرفتار شده و به خواسته‌های آن‌ها تن داده و مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند، ازاین‌رو شهروندان نباید به اخبار و اطلاعات منتشرشده از طریق منابع نامعتبر توجه کنند و باید اطلاعات مهم بانکی، شخصی و هویتی خود را برای منابع نامعتبر ارسال نکنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->